måndag 30 november 2009

Uppdrag skivgranskning.

Blev kontaktad av en lokaltidning idag. Uppdrag; att lista årtiondets bästa album och bästa låt. Alltså ett album och en låt - jag som har problem med att göra en rättvis lista över årtiondets top 100.

Ångest sa jag.
Du hade ju kunnat tacka nej, sa P.
Men hur hade det sett ut!

Nä, nu är det bara att dra fram alla skivor från 2000-talet och göra ett val. Men på vilka grunder? Ett kriterium är självklart:
Jag måste "äga" skivan - lagligt eller olagligt (och förstås helst lagligt eftersom jag har som mål att fysiskt äga album jag gillar ).

Men sen....
Ska det vara ett album och en låt jag lyssnat sönder och samman?
Ska det vara att album och en låt som säger något om samtiden - och som jag lyssnat mycket på?
Ska det vara ett album och en låt som påverkat en genre, gått i bräschen?
Så mycket har hänt sedan jag var 20 år. Så många känslor, så många händelser, så många minnen. Om jag nu ska få det på pränt så måste det vara ett genomtänkt val.

Jag ska bifoga en motivering - kan man skriva ett försvarstal?

Inga kommentarer: