onsdag 25 november 2009

Inbokat.


Många gånger har vi, över ett glas vin eller två (ok över en flaska vin..eller två) sagt att vi ska starta en bokklubb. Aldrig trodde jag att det skulle bli av. Men nu har det hänt. Vi har en bokklubb! För att förgylla en redan fullbokad vardag med nya roliga måsten har vi tänkt sammanstråla var sjätte vecka och sammanfatta, diskutera, förundras eller förfäras över innehållet i våra egna och andras bokval. Först i helgen gick det upp för mig vilken fantastisk resa jag står inför - en resa in i andras litteraturtycke, stilfascination och språkförälskelse. Att läsa en bok är en för mig sekundär upplevelse jämfört med att lyssna på musik. Åtminstone fysiskt. Därför tillför det ytterligare en dimension i läsandet att de facto läsa en bok som en nära vän valt. Så även känslan av att vi gör det här tillsammans. Låt mig förklara närmare....

Jag lyssnar oerhört mycket på musik. Inte bara i antal timmar utan oerhört mycket med hela kroppen, med känsloregistret, i själ och tanke. Att spela en låt för mig som " du bara måste höra det här, jag älskar det" är svårt. Jag kan inte riktigt ta till mig det. Musik är lättare att bedöma - och avfärda. Och jag väljer helst min egen musik och mina egna, sedan länge beprövade vägar till att hitta ny musik. Därför kommer det att bli underbart att få ta del av åtta av mina närmaste vänners egna val av böcker. Vad läser dom?
Vad läser ni?
Det återstår att se och Jag längtar så.

Inga kommentarer: