onsdag 11 november 2009

Limbo

I skenet av den, för mig, både skrattretande och upprörande bloggdebatten kring rätten att känna sig stressad som karriärist vs som mamma återfinns en rad mikroinlägg i frågan. Jag menar, Skugge hade uppenbarligen bränd gröt i hela kroppssystemet och modebloggerskan en poäng - om än inte helt rättfärdigad. Trots att jag lustfyllt och med ett sting av pinsamhet följde debatten kände jag mig personligen aldrig träffad. Bara illa till mods. Åter ser jag orden Karriär/Barn skrivas på bloggar jag ibland surfar in på. Karriär - Barn. En tydlig dikotomi, ett val(?). Ett antingen eller (?). I alla fall ett antingen eller just nu(?). Det går förstås att tolka in väldigt mycket när just dessa två begrepp ställs mot varandra. Privat/Offentligt. Bra/Dåligt. Lyckad/Misslyckad. Sant/Falskt - och vad som är vad är helt och hållet en individuell tolkningsfråga beroende på vart man själv befinner sig - eller väljer att placera sig.

Själv har jag varken en karriär eller barn. Var hamnar jag då?

Inga kommentarer: