torsdag 18 november 2010

and what about the night we cried...



En varm sommardag i Luleå inne på loppisen som i folkmun kallas "Galna finnen" hittade jag den här.

Minne av Gunnar. 18/7-68.

När jag stod där inne i den dammiga lokalen kände jag nästan tårarna bränna bakom ögonlocken. 18 juli 1968...min födelsedag och allt.... . Jag blev otroligt nyfiken. Vem var hon? Hon som ville minnas Gunnar. Hon som inte kunde lyssna på låten utan att tänka på honom och allt de brukade göra....Hade de haft en underbar sommar, en underbar månad eller kanske bara en underbar dag? Visste Gunnar om att det var deras låt? Eller var det bara så att hon tänkte på honom när singeln snurrade på skivtallriken. Grät hon? Eller blev hennes hjärta bara varmt och mjukt? Är det kanske Gunnar själv som gett henne skivan... (fast det kanske är lite väl förmätet)? Och varför har hon gjort sig av med skivan nu? Kanske har hon rensat bland minnen, där Gunnar helt enkelt inte längre har någon plats. Han kanske aldrig ens var viktig, bara just den sommaren, bara just då.
Jag kan helt enkelt inte sluta tänka på historien bakom skivan som numera finns i min ägo.

Inga kommentarer: