måndag 11 januari 2010

Nygamla nöjen

För några år sedan påbörjade jag en katalogisering av min skivsamling. Det var ett fantastiskt roligt nöje. Jag gjorde det dock något för komplicerat för mig själv. I och med att jag skulle lista allt, artist, albumtitel, format och utgivningsår skulle jag också lyssna igenom allt. Ni måste förstå att när jag väl bestämt mig för något så kan jag inte frångå mina egna regler. Jag fick alltså inte lista något jag i listandets stund inte lyssnade på. Det blev för stort. Tog över mitt liv. Och bara tanken på att jag var opeppad på att lyssna på någon skiva gav mig otroligt dåligt samvete.
Sedan kraschade min dator och jag har inte känt peppen förrän jag klickade runt bland en annan bloggares länktips. Jag hade glömt bort sajter som skivsamlingen.se Jag vet att det fanns en liknande sida när jag påbörjade min egen katalogisering (eller är det kanske samma). Och tanken var nog, om jag inte missminner mig, att jag skulle lista min samling där. Men på inrådan av en dåvarande vän, som menade på att jag skulle gråta mig fördärvad den dagen sajten lade ner (och som kände mig väl och visste att det är precis sådant jag gråter över) bestämde jag mig alltså för att lista allt i Word istället. Smart drag......

Nu ska det listas.
Åååh, vilka underbara kvällar jag har framför mig! Och den här gången är genomlyssning inget tvång - jag kanske kan se det som en ynnest....

Inga kommentarer: