söndag 10 januari 2010

David Lynch är också från Finland.

På väg ut i den stränga kylan fastnade jag stående i hallen med skoterkängorna på. Tv:n stod som vanligt på i stora rummet och programmet som gick fick omedelbart min uppmärksamhet. Fortfarande med jacka, mössa och kängor på satte jag mig på soffkanten - och blev sittandes där i nästan en hel timme.

SVT visade under julhelgen en dokumentär om andra och tredje generationen finskättlingar i Amerika. En dokumentär om de som än idag lever kvar i samma område dit deras släktingar åkte för att söka lyckan under slutet av 1800 - början av 1900-talet. Den handlade om livet, om uppväxt, om språk och avsaknad av språk. Om stränga tider, om utanförskap och gemenskap. Om den finska identiteten de alltjämt lever med, kring och i. Många av dem fortfarande finsktalande, skämtsamt kallad Hillbilly-Finska. Jag med min 70-tals finska skrattade igenkännande.

De kom till Missouri Bay - i folkmun Misery Bay.

Eftersom det även idag sändes en dokumentär på samma tema "Amerika-Jenny" har jag ägnat kvällen åt att leta efter mer mer och mer. På önske-läslistan finns nu Lauri Anderssons böcker om livet i Misery Bay.

2 kommentarer:

Hanna K sa...

Hej! Vad hette dokumentären? Skulle gärna se den! har försökt hitta på svt play utan framgång.

Elin sa...

Jag googlade, för jag visste faktiskt inte heller...Men jag tror att den heter "Toivola - hoppets stad". Från 2006