onsdag 13 januari 2010

Kuriosa eller flickor som klär i rosa

Det känns i princip lika förlegat att ge sig in i husmorsdebatten två år försent som själva begreppet i sig känns. Men det provocerar mig något så enormt att det blivit trendigt och rätt att gulla med porslinsdjur och ta bort fläckar med smörgåspapper och strykjärn. Och hur mycket jag än försöker värja mig så slänger jag också ett extra öga mot porslinsfigurerna på loppisen. Och kanske kanske kanske är det mycket mer "klimatsmart" att doppa träningsbh:n i ättika för att få bort den ingrodda svettlukten än att mata in den på 60 grader i tvättmaskinen och fylla på med tvättmedel. Kanske.

Fiffiga frugan står hemma hos mig. Hon är fin, söt och lite tuff med sin hammare och borr. Hon har tips och råd och kan bota det mesta. Men hon är, precis som Hello Kitty, mest bara en kitschig pryl. Om man som jag smygläser de såkallade " fjortisbloggarna" ser man dock att Hello Kitty har en central plats som identitetsmarkör. Lite rosa, lite söt, lite tuff. Jag bara funderar, är husmorstrenden vår generations Hello Kitty?


Jag läser i Fiffiga Frugan från och till.
Men jag tänker alltid: Vilken tur att det inte är det här mitt liv går ut på.

Inga kommentarer: