lördag 24 maj 2008

Jag bränner pengar

Jag ska inte gå och se Joel Alme ikväll. Visserligen kan jag hur som helst inte eftersom jag själv ska stå på scen men jag hade nog inte gått i alla fall.
Surpuppa tänker ni (med tillägget gammal och tråkig).
Det är personligt, säger jag och sätter på mig hörlurarna igen.

Jag går inte upp i artister, jag går in i musik. Personerna bakom intresserar mig sällan. Jag ligger hellre på golvet eller sitter på cykeln eller går över torget eller promenerar i skogen soundtrackad av det som fallit mig i smaken - just nu. Just nu är det Joel Alme...så jag avvaktar lite när det kommer till liveuppträdanden och folksamlingar. Jag vill inte ha några andra minnen kopplade till det jag hör än de jag själv processar.

Idag trotsade jag mina tvångstankar och stod kvar på Åhléns skivavdelning trots att Brolle JR sjöng i otakt till Duffy. Att utesluta en tvångstanke innebär att anamma en annan (vilket är en tvångstanke i sig...) Så, jag ställde mig vid reahyllan och började systematiskt sondera skivterrängen. Har jag väl börjat rota igenom rea-hyllorna kan jag inte sluta. För tänk, tänk, tänk om jag missar just den där skivan.... Alldeles uppenbart verkar två-skivor-på-på-samma-gång vara ett arbetsmiljöprobelm - till kundens fördel.
De har fått hjärnsläpp på Åhléns.
Ta 2 för 100 kr. Jag köpte 6 stycken.




Perfekt tillfälle att köpa de där skivorna jag absolut aldrig skulle komma mig för att betala fullpris för. Inte för att de på något sätt inte håller måttet. Men när det kommer till skivköp i dagens mp3-värld så har mina kriterier för inköp hårdnat.Trots att jag mycket hellre ser dem i skivhyllan än som (ofta) osorterade filer i datorn så tar det mig flera månader att ta ett slutgiltigt beslut. Ibland faller potentiella köp i glömska.


Att köpa skivor är lite som att arkivera minnen. Färdigprocessade, färdigförpackade och sorterade i bokstavsordning.

Inga kommentarer: