söndag 22 maj 2011

I en annan stad.

Inte ofta, snarare ganska sällan, drömmer jag mig bort från den här staden. Idag hade jag ett sådant "moment". Efter att planlöst ha vandrat runt bland skrot, sopor och enstaka fynd på en stor uteloppis och efter ett besök på Vegomässa ville jag inte alls hem. Klockan var inte ens fyra, solen sken och vi hade ju ändå tagit bilen. Då hände det.
- ååååååå tristess! sa jag.
- Bio? sa P.
- nääääää, jag vill göra nåt kulturellt, jag vill se något, jag vill få intryck. Inspireras. Jag vill gå på Moderna muséet eller vad som helst, stönade jag.

Vi hamnade i Skulpturparken på Umedalen. Och där slog det mig att en söndag på Moderna muséet hade irriterat skiten ur mig. Det här däremot, var perfekt. Vi var helt ensamma i parken. Strosade runt, pratade, gungade, diskuterade och sen åkte vi hem och gjorde pizza med halvfabrikat-vego-korv.

Inga kommentarer: