torsdag 26 maj 2011

Dagens aha-upplevelse

Ok så......Musikpersonen jag är hemma är inte samma person som sitter i en bil och kör 30 mil alltså. Vem hade kunnat ana det? Inget av det jag hade med mig kändes lockande - alls. Fleet Foxes funkar inte i en liten Wolkswagen Polo där alla ljud försvinner i ett evinnerligt däck-mot-asfalt-surr. Speciellt inte när det knappast lagts några pengar på ljudutrustning. Basen är obefintlig och diskanten skär i min öron. Det funkade verkligen inte inte alls. Däremot ett stort tack till Sahara Hotnights som gästade Musikguiden i p3 och spelade sina favoriter. Jag har vrålsjungt längs med E4:an till b.la Brainpools "Bandstarter". Skrålat till Lionel Richies "Hello" och diggat the Saints. Jag blev också extremt sugen på Dire Straits "Sultans of swings" (en oslagbar billåt sedan långt tillbaka förstås), Doobie Brothers eller varför inte Steppenwolf. I alla fall på de långa matande sträckorna. Strax innan Luleå petade jag dock in en samlingsskiva, typ Best of Swedish Indie 1990-2003 eller nåt sånt. Spelade The Embassys "It never entered my mind" tre gånger på raken. Körde över Bergnäsbron och såg ett Luleå badande i sommarsol till Radio Dept - och allt kändes som förr. Fast liksom ännu mer magiskt, på något konstigt sätt.

Summa kardemumma. Jag måste börja tänka "bil" när jag ska iväg på road trip. Och nummer två, Luleå är vackrast i världen när man har lite distans till platsen och minnen.

3 kommentarer:

MRTNA sa...

Du behöver flera skivfodral med dig!
Allsångs-skivan, flera pop-plattor, något argt, något gubbigt, något för sena sommarnätter, något lugnt, instrumentalt, dansant, något nytt och olyssnat. Minst.

Elin sa...

Jag vet, inser ju det. Men det evinnerliga problemet är att allt jag vill lyssna på är på vinyl. Måste kanske börja bränna en massa skivor för just bil. Det är ju som sagt lite av en ny upplevelse för mig. Som passagerare hade jag en helt annan smak.

Banjo-Monger sa...

Guilty Pleasures funkar alltid bättre i bilen än utanför!