måndag 19 oktober 2009

Grown-up mutant ninja spider

Det är lätt att glömma bort att den man skriver om i sitt CV är den bättre, något putsade versionen av sig själv. Att jobba bra under stress, ha förmåga att hålla många bollar i luften och agera spindeln i nätet är alla sanningar. Sanningar med begränsningar. Det är lätt att glömma bort att man är en succé när det kommer till att jonglera med tre bollar men däremot något av en novis när det kommer till kasta - in - fler - bollar -i - leken - tricket. Speciellt om det sker genom improvisation. Jag menar hey, ge mig en dag eller två så kan jag nog ge mig på äppeljonglering. Fast nej, det ska jag nog inte skriva i nästa CV heller. Jag skulle aldrig kunna svälja tuggorna. Då kvarstår att dregla och kräkas.
Att vara spindeln i nätet skulle också vara oerhört mycket lättare om det inte var så att nätet i sig är osynligt. Fy fan vilken dålig metafor det är egentligen - " att vara spindeln i nätet". Handlar det om att man är briljant på att utföra osynligt arbete som andra sedan kan klampa in i, riva ner och förstöra? I så fall vill jag bli en muterad spindel som väver giftigt grönt nät ingen vågar sig i närheten av.

Hädanefter ska jag skriva att jag fungerar utmärkt som kapten på en isbrytare, knyter fantastiskt hållbara nät som fångar såväl stora som fula fiskar och att jag gärna drar mitt strå till stacken - ensam.

2 kommentarer:

Hanna K sa...

Jag anställer dig så fort jag får en kaptenstjänst ledig.

Elin sa...

Fy fan så sweet!