torsdag 2 december 2010

Snart tänder dem i taket/ Vart hamnar alla stjärnor då.

Här är en mening jag inte trodde att jag skulle formulera ens för mig själv:
Jag planerar för en ny tatuering.

Nu söker jag efter den ultimata låttexten. Jag som samlar på små små korta utsnitt från fantastiska musikstycken borde inte ha så här stora problem med att hitta "den". Men det är omöjligt. Jag inledde med att aktivt välja bort artister/band jag ägnat år och dar åt att gräva ner mig i. Vissa saker funkar helt enkelt inte. Blir för kliché, blir för mycket dåtid, blir för mycket Elin 17. Jag har förstås feeling när det kommer till ett specifikt band men är ändå långt ifrån att kunna ta ett slutgiltigt beslut. P tror att jag gett mig själv ett omöjligt uppdrag eftersom jag tenderar att citera väldigt långa stycken. Jag tror han är rädd för att det kommer att sluta med en ryggtavla. Och jag är rädd för att han kan ha rätt i det fallet. Tänk 6-7 ord Elin säger jag till mig själv när jag lyssnar, letar och analyserar under promenader, cykelturen till jobbet, på löprundan eller hemma i soffan, på golvet, i högtalaren. 6-7 ord. Det är inte mycket det. Så mycket kan gå fel också tänker jag. Tänk att tatuera in en fellyssnad låttext:
Typ så här: Chinese is nice, Chinese can stop you. From doing all the thing in life that you´d like to (the Smiths)
Eller felstavat: Rose, I'm feeling older, courage my love it makes me balder (istället för bolder) (Camera Obscura).
Eller att jag tar något på allvar medan artisten ifråga egentligen är superironisk. Som att spela Lou Reeds "Perfect day" på sitt bröllop utan att reflektera över att den kanske handlar om ett pågående heroinmissbruk. - typ som The LA's " There she goes".

Ok, jag inser ju att Tracyanne aldrig hade blivit av om jag inte i all hast, i Bombettesbilen från Berlin, bestämt mig för att tatuera mig. Mindre tänka, mer göra kanske.

....men ändå.

3 kommentarer:

MRTNA sa...

"jag ska aldrig tatuera mig igen"...ytterligare sju tatueringar senare. så gadda gadda gadda: har skrapat ihop ett antal musikreferenser på kroppen. "vart du vill så fort du kan", en bit av pissfabriken, ett henrik berggren-citat, bandnamn osv. och är inte klar på långa vägar :D

Elin sa...

Man innebär dem inte väldigt mycket beslutsångest - eller är det bara jag.

Låter sjukt fint i alla fall!

MRTNA sa...

tack! Jag kör på känslan: känns det rätt? -kör på! Och om någon text/bild förknippas med ett bra minne kommer det alltid att vara bra.