måndag 6 december 2010

Popnation

Läste en artikel om "Det svenska musikundret" och blev sugen på svenskt 90-tal. Ett sug som växte sig allt starkare när jag hörde Instant Repeater 99 med TSOOL häromdagen och raskt slungades tillbaka till ett vintrigt Luleå istället för ett Umeå i december-yra.

Igår tog jag mig äntligen tid att tillfredställa mitt behov och plockade fram en av mina mest välspelade cd-skivor från den tiden - "Popnation" en samlingsskiva utgiven av Blekingska Nationen med låtar av artister/band som spelat där mellan åren 1994-1996. Som jag lyssnat. Som jag diggat. Den här skivan har inte bara ett nostalgiskt värde för att den innehåller låtar och artister som representerar den svenska indie-scenen under 90-talet. Det är också den första skiva jag köpte när jag som 16-17-åring åkte till Stockholm alldeles alldeles själv. Det var till skivbutiken Sound Pollution man skulle gå hade jag hört. Och dit gick jag. Stod och bläddrade bland skivorna, spanade över axeln efter "tuffa" Stockholmare och smög sedan fram till disken med skivskörden. Det var stort. Som parentes kan det kanske också nämnas att det var samma helg som jag snubblade över ytterligare en skivbutik och köpte min första The Smiths 7":a - "Panic". Starten på ett ännu pågående samlande och tillika total lycka.

Inga kommentarer: