onsdag 9 september 2009

Från den andra sidan älven

Jag är så otroligt förväntansfull! Kan knappt bärga mig tills jag får hålla i det första numret av Sheriffi. En kulturtidsskrift av sverige-finnar för sverige-finnar. På både svenska och finska - lite som Haparandabladet fast med ämnen som faktiskt speglar mina intressen. Nu ska jag väl inte sitta här och påstå att jag är en andra generationens invandrare. Precis som det brukar i de norra delarna av Sverige skiljer sig situationen från söder. Mina föräldrar kom inte till Sverige som industriarbetare på 70-talet. Båda är till och med födda i Sverige men med den finska kulturen ständigt närvarande. Min far är tornedalning, mamma riksfinne. För mig, en diffus men ändå självklar identitet.. Jag blir så lycklig av att ha hittat ett forum där jag kan hålla liv vid det finska språket, kanske till och med utveckla det. Språket är så viktigt och eftersom jag hellre lyssnar och förstår finska än talar och läser känns det som att min finskhet blivit allt viktigare men inte rättfärdigad. Får jag? Kan jag? Är jag?

Torneälv flyter ständigt i mina ådror!

2 kommentarer:

Hanna K sa...

Saat, osaat, olet!!!

Elin sa...

Kiitos!