måndag 22 augusti 2011

Vad händer på nätet efter att man dör?

Idag såg jag ett bekant namn i en ytlig bekants statusuppdatering. En länk till det bekanta namnet fanns det också. Jag klickade mig in och hamnade någonstans i Boden på 90-talet. Tror jag. Gick igenom lite bilder, lite länkar, gjorde lite hjärngympa och försökte komma ihåg när vi senast sågs och om vi hånglade då. Tänkte att jag kanske, för första gången, skulle ta upp kontakten - sådär facebook:aktigt alltså. Som vissa gör. Vissa oftare än andra. Jag planerade för ett litet mejl, eller ett litet hej. Några timmar senare, i kommentarsfältet på samma statusuppdatering förstår jag att det bekanta namnet har dött. Nyligen.

Det kändes lite olustigt men jag kunde inte låta bli att klicka mig in på sidan igen. Lite som för att ses en sista gång - även om det egentligen för länge sedan var sista gången. Och jag tänker, vad händer på nätet när man dör? Hur länge lever man kvar?

Inga kommentarer: