torsdag 19 augusti 2010

På morfars tid

Jag och P lånar morfars bil för resa norröver imorgon. Morfar är tyvärr inte i livet men bilen i säkert förvar hos en morbror. Det finns många plus med att åka bil till Luleå - det är inte bussen och det är plus så att det räcker och blir över. Problemet med morfars bil är att den inte har någon stereo, inte ens ett kassettdäck eller en radio. Det är bara tyst.....Annars hade det förstås varit väldigt passande att lyssna på Mauno Kuusisto och tänka på min stora bullriga finska morfar som hörde så dåligt att jag brukade mima och låtsasprata med honom när jag inte förstod vad han sa. Klassisk språkförbistring. Jag låtsades förstå och morfars låtsades höra. Det är det finska sättet.

Jag funderar på hur lång tid det kommer att ta innan jag irriterar ihjäl mig över ljudet om jag försöker använda mobiltelefonens högtalarfunktion. Jag funderar också på att ta med mig en bunt pop-genifrågor och drilla P till att bli en populärkulturell vinnare. P - killen som kan alla svaren - oavsett kategori! Det skulle imponera stort på mig. Jag funderar också på att utveckla regelsystemet för musikleken. Ni vet, spelare ett säger ett bandnamn och spelare två ett band vars namn börjar på bokstaven som föregående slutade på. Reglerna kan göras lätta eller oerhört svåra (tänk sortera skivsamlingen). Det blir nog bra.
Annars säger jag bara; Familjen, Eldkvarn, Anna von Hausswolff, MABD och Luleå. En helg i Luleå - det var inte igår. Jag är nästan lite nervös.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är det för finne som inte pratar finska? DÅLIGT som tusan av dina föräldrar!

Elin sa...

Oj, haha vilken dödsdom mot M&P. Vilken tur då att jag faktiskt kan finska.

Anonym sa...

Vad är det då för finne som inte förstår allt som morfar säger? Underligt...

Elin sa...

Nä men, har Bengt Pohjanen hittat till min blogg. Så skoj!

Anonym sa...

Ei perkele. Tämä on itse Tarja Halonen :P