tisdag 24 februari 2009

Jakt & (för mycket) fritid

Jag gjorde mogna val på bokrean idag. Köpte efter tycke och smak, inte efter billig peng. Ibland har man tur och så sammanfaller de båda.

Medan jag strosade runt bland bokhögar och uppmärkta hyllor kom jag på mig själv att värdera (och fundera) på de utvalda böckernas "äkthet" (ja, förutom att jag funderade på vem av alla i trängseln som eventuellt var en bärare av vinterkräksjukan då förstås - alltid prio 1 i dessa tider). Efter att ha smort in händerna med alcogel stod jag (passande nog) spritdoftandes och vände och vred på Susanna Alakoskis "Svinalängorna". Ska jag slå till? - tänkte jag. Jag har ju visserligen redan läst den, jag äger den till och med som pocket. Men den var ju bra och jag kanske borde köpa "originalet"!? Spara i mig höjde ett varningens finger och motade effektivt bort Slösa med orden "Lägg band på dig kvinna".

Men tanken var redan rotad. Jag sicksackade vidare bland smittoriskerna och kom till hyllan "massupplagor du bara hittar på bokrean". Här stannade jag upp. Tittade på Strindbergs alla verk, funderade på vart Jan Guillous böcker tagit vägen och tänkte att aldrig aldrig skulle jag sjunka så lågt. Blickade ner mot mina egna val och kallsvetten bröt ut......Tänk om mina köp speglar bristande litteraturkunskaper! Tänk om just den här finfina utgåvan av Bodil Malmstens "Hör bara hur ditt hjärta bultar i mig" avslöjar mig! Tänk om jag är såååå 2006 fast det är 2009. Tänk om innehållet i mina nyinköpta bokhyllor bara växer och växer men att de aldrig föräras med ett original. Det är som att ha en komplett samling av Morrisseys album men bli avslöjad med fem Hollandspressar. Hemska tanke!


För det är något med jakten. Det ska vara svårt att konsumera kultur!

Nu var jag tvungen att resa mig upp. Lämna sovrummet, gå till vardagsrummet och vända på skivan. Gå tillbaka till sovrummet. Sätta mig ner bara för att gå tillbaka till vardagsrummet igen eftersom det lät suspekt. Lyfta nålen från skivan och ta bort damm. Jag förtjänar (och tjänar) artisten i fråga!

Samma känsla slog ner som en bomb när jag senare besökte en inredningsbutik av märket större butikskedja. Jag hade sett ut några fina saker att pryda mitt nya hem med. Men väl där köpte jag ingenting. Mönstret på kudden och mönstret på krukan påminde alltför väl om erkända originaltryck. Jag hade verkligen sett framemot att få lägga mina sista februarislantar på inredningsgrejjer. Men jag jagar hellre vidare och hittar ett använt och kantstött original. Under tiden sitter jag i ett halvfärdigt hem och torkar munnen med märkesservetter efter att jag ätit.

Inga kommentarer: