fredag 8 oktober 2010

VHS

Sommaren 1994 var min högsta dröm att få åka på Hultsfredsfestivalen. Det fick jag såklart inte. SVT sände från festivalen under hela helgen. Clawfinger-killarna agerade reportrar och sick-sackade runt mellan campingen, matstånden och de tokiga hattarna. På scen stod Primal Scream, Midnight Oil, Bob Hund, Blur, Oasis, Maria Mckee och Eggstone och många fler förstås. Jag spelade in varenda timme, varenda minut och kunde recitera varenda sekund under många år framöver. Jag tittade onaturligt mycket på den där vhs:en ska ärligen erkännas.

Har tagit en Umeå-paus och befiner mig hos M&P. Använde "blandafunktionen" på musikspelaren under dagens höstpromenad och fick sällskap av The Orchids. I ett försök att hitta Sarah Records-klipp på tuben som inte bara är skivomslag eller hemmafixade videor (inte alltid att förkasta dock när man har med indiefolk att göra) ramlade jag över ett klipp med Eggstone, från just Svt's sändningar från Hultsfred 1994. Det är nåt med hans tröja. Med den vita jackan med röda detaljer. Den påminner om då. Den för mig att tänka på min Saint Etienne -tröja jag köpte på Lollipop 1997 som jag glömde hos någon kille, i någon lägenhet, i Boden hösten därpå. Rött, blått, vitt. Så mod(ernt) men ändå så daterat.


Inga kommentarer: