måndag 10 januari 2011

Nytt år - nya böcker

I krims-krams lagerhuset reade dem pocketböcker idag. Halva priset på allt. Relativt utplockat förstås (och kanske inte en nyhet för er, men för mig som inte varit i stan på två veckor var det som att hitta guld) men med några godbitar kvar. Först ,och fascinerande nog Pamela Des Barres - I'm with the band - confessions of a groupie som jag och P pratade om så sent som häromdagen. Fynd!
Broder Daniel / When we were winning av Martin Norberg & Klas Ekman som jag inte ens visste att jag ville ha men som är ett sådant fint tidsdokument av en ungdomstid som passerat. Gör sig finfint i musikböcker-delen av bokhyllan. Sist men inte minst, Nick & Norahs oändliga låtlista av Racehl Cohn och David Levithan. Tror jag såg den första gången när jag reste till Berlin i våras. Köpte den inte. Har sett den sorterad bland ungdomsböckerna ett flertal gånger - inget köp då heller. Stod och höll i boken länge idag, vred och vände på den. Jag älskar ju böcker där artister och band namedroppas/förekommer/styr/tar över/ regerar. Men för att veta att det är "rätt sort", att referenserna är intressanta nog helt enkelt så slog jag upp en sida. Det första orden jag läste var: Camera Obscura. Köpt och köpt!

Blir nog en musikbok vår för mig.

Inga kommentarer: